Klant Interactie Service Systeem (KISS)
Veel gemeenten gebruiken de e-Suite als zaaksysteem en ter ondersteuning van het KCC. Ook de gemeente Rotterdam wilde de e-Suite hiervoor gebruiken maar heeft geconcludeerd dat de KCC-functionaliteit niet voldoet aan haar wensen vanuit dienstverlening en bedrijfsvoering. Met name de telefonie functionaliteit zou, aanvullend op GT-Connect, nog verder ontwikkeld moeten worden. De leverancier van de e-Suite heeft aangegeven dat het niet logisch is om de betreffende functionaliteit in de e-Suite te bouwen omdat dit niet past binnen de visie op de e-Suite. Daarom hebben de gemeenten afgesproken om te starten met een marktverkenning om te komen tot een inkooptraject. De verkenningsfase heeft in 2018 plaatsgevonden en heeft een gemeenschappelijke visie en ambitie opgeleverd. Daarna heeft de kerngroep KISS in 2019 de concrete uitwerking opgepakt. In deze fase is een duidelijk inzicht verkregen in de benodigde functionaliteit en de beoogde werking voor eindgebruikers. In 2020 wordt de voorbereiding van de aanbesteding en de uitwerking van de manier waarop wordt samengewerkt opgepakt.
Samen sterker
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VNG in 2017 besloten de Nederlandse gemeenten nagenoeg unaniem dat de gezamenlijke gemeentelijke uitvoering (GGU) een prioriteit voor alle gemeenten was. Mede op basis van de opgedane ervaringen in de afgelopen twee jaar, is door het in 2017 ingestelde College van Dienstverleningszaken van de VNG, in samenwerking met zeer veel gemeenten en ketenpartners, een meerjarenprogramma GGU opgesteld, waarvan de eerste tranche is uitgewerkt in een hoofdlijnenprogramma voor 2020. Het meerjarenprogramma GGU sluit nauw aan bij de Meerjarenvisie die in de ALV van de VNG van 2019 is geagendeerd.
De vervolgstappen en concrete beoogde resultaten worden geschetst in het hoofdlijnenprogramma
2020 onder vier hoofdprioriteiten, die elk weer een aantal sub-prioriteiten kennen:
Gezamenlijke basis voor de Toekomst
Gemeenschappelijke basis informatievoorziening en dienstverlening
- Eind 2020 is de visie Common Ground bij 50 gemeenten op deel van de uitvoering in productie. Dit betekent dat voor tenminste één deel van een proces de werkwijze en voorzieningen worden gebruikt die nu gezamenlijk (met gemeenten en ketenpartners) worden ontwikkeld;
- Mede doordat we gezamenlijk invloed uitoefenen en intensief samenwerken met het Rijk, zijn we als gemeenten een belangrijke partij bij de realisatie van een digitale identiteit (het digitale paspoort);
- Werkend digitaal infrastructureel netwerk (GGI-Netwerk) bij ruim 200 gemeenten, waarmee we samenwerking makkelijker maken, informatieveiligheid vergroten en kosten verminderen.
Datagedreven samenleving en sturingsinformatie
- Waarstaatjegemeente.nl wordt stapsgewijs een “smart” dataplatform t.b.v. analyse, toepassingen en hergebruik, zodat individuele gemeenten met gezamenlijk ontwikkelde instrumenten en gezamenlijk ingekochte data lokaal maatwerk kunnen realiseren ten behoeve van bestuur, beleid en samenleving;
- Gemeenten kunnen voldoen aan de Wet Open Overheid en de Wet Hergebruik Overheidsinformatie door landelijke ondersteuning;
- Beschikbaar maken en delen van toepassingen en kennis in kader van nationale Smart Society agenda, waardoor schaarse expertise breder inzetbaar wordt.