Ondernemend en duurzaam Velsen

Bevorderen toerisme en recreatie.

Subdoelstelling 1.1.2

De Rauwe Loper: Verbeteren toegankelijkheid naar kust en haven
Voor de inrichting van de verschillende routes naar de zee (Strand Noordpier, IJmuiden aan Zee, IJmuiderslag) en de haven is een globale visie opgesteld, het  Masterplan De Rauwe Loper. Doel is het verbeteren van de toegankelijkheid, het gevoel van welkom zijn  en het vergroten van de herkenbaarheid van het DNA van IJmuiden (IJmuiden Rauw aan Zee). In het plan zetten we in op zichtbaarheid en herkenbaarheid per route. Zo staat er o.a. in aangegeven welk type inrichtingselementen (zoals bankjes, informatiepunten en streetart) en welke materialen en kleuren goed bij het unieke karakter van IJmuiden passen.

Het masterplan gebruiken we als inspiratiedocument met richtlijnen voor projecten langs de route (zoals Pontplein en entreegebied) en onderhoud & beheerswerkzaamheden van de route zoals bijvoorbeeld bij de vervanging van lantaarnpalen. In 2019 lag de focus op het thema “welkom en informatie” (o.a. via de plaatsing van toeristische informatieborden). In 2020 bekijken we o.a. waar streetart gerealiseerd kan worden langs de Haven en Pierroute.

Kustvisie
Met de realisatie van de Kustvisie IJmuiden aan Zee wordt een impuls gegeven aan de verwezenlijking van de Visie op Velsen 2025. Zo ontstaat stap voor stap een aantrekkelijke en levendige kustplaats rond de bestaande jachthaven. Een kustplaats met bijzondere en gevarieerde woningen en aantrekkelijke horeca, detailhandel, culturele en recreatieve voorzieningen en een kwalitatief goede openbare ruimte.  Vooruitlopend op de start van de gebiedsontwikkeling is in 2018 gestart met placemaking. Daarbij wordt met tijdelijke activiteiten en evenementen nieuwe  bezoekers en ondernemers naar het gebied getrokken.

Het geactualiseerde Ambitiedocument geeft de richting aan voor deze gebiedsontwikkeling. Eind 2019 is het Ontwikkelplan uitgewerkt op basis van nader onderzoek en overleg met stakeholders. Vervolgens starten in 2020 de bestemmingsplan procedure en een mogelijke onteigeningsprocedure.

Brak
BRAK, science center over kust en klimaat, zet in 2020 de ingezette ontwikkeling door: BRAK is een regionaal bekende plek, waar burgers, ondernemers en wetenschappers elkaar ontmoeten, samen ontdekken en leren en samenwerken rondom de thema's kust en klimaat. Samen met het Pieter Vermeulen Museum worden op regelmatige basis activiteiten gereorganiseerd vanuit het Wikkelhouse in IJmuiden aan zee en het museum in Driehuis. In de activiteiten werkt BRAK samen met partners zoals de Waag uit Amsterdam, het Tendercollege en universiteit Leiden. In 2020 zal het netwerk van partners groeien en versterken. Daarnaast wordt gewerkt aan de nieuwe circulaire en innovatieve huisvesting in het nieuwe kustdorp: een definitieve plek en ontwerp voor het gebouw.

2020 uniek evenementenjaar
In 2020 staat SAIL Amsterdam op de agenda. De SAIL begint als het ware in IJmuiden met de Pre-Sail. Dit evenement wordt ook gekoppeld aan het jaarlijkse Havenfestival IJmuiden. Tijdens de Pre-Sail zijn verschillende tallships die dan al in de haven van IJmuiden zijn, te bezoeken. Voor Velsen krijgen thema’s als energietransitie, Techport en innovatie extra aandacht binnen de evenementen die in het kader van SAIL worden georganiseerd. De Noordzeekanaalgemeenten werken hier gericht in samen.
Verder komt de Formule 1 naar Zandvoort. Dat biedt mooie kansen voor de gemeente om IJmuiden op de kaart te zetten. In samenwerking met gemeente Zandvoort, Stichting Citymarketing Velsen en de Dutch Grand Prix bekijken we hoe we de kansen voor Velsen zo goed mogelijk met elkaar kunnen benutten.
Achterliggende doel voor beide evenementen is (nieuwe) bezoekers kennis te laten maken met het toeristisch aanbod van de gemeente en herhaalbezoek te stimuleren.

Recreatiegebied Spaarnwoude: werken aan een gezonde toekomst
In 2020 werkt het recreatieschap verder aan een integrale toekomstvisie op het recreatiegebied waarmee het wil uitgroeien tot het Metropolitane Park 2040. Daarnaast heeft het meer in evenwicht brengen van de baten en lasten en het wegwerken van het achterstallig onderhoud nog veel aandacht nodig.

Bezoekers dragen bij
De toeristenbelasting in Velsen wordt in 2020 verhoogd naar gemiddeld € 2,50 per persoon per overnachting. Daarmee wordt de toeristenbelasting meer in lijn gebracht met het landelijk gemiddelde. De precieze uitwerking van deze maatregel wordt in overleg met de toeristische sector vorm geven. Differentiatie in het systeem is daarbij een optie. De nieuwe tarieven worden in de belastingverordening vastgelegd. De inkomsten worden daardoor met € 500.000 verhoogd (deze staan verantwoord in programma Organisatie en financiën).

Reguliere activiteiten

Versterking avontuurlijke kust in volle gang
Het college zet zich, ook in 2020, verder in om de kust te verbeteren en te ontwikkelen op een manier die past bij het DNA van IJmuiden Rauw aan Zee. In 2019 is de entree en toegankelijkheid van IJmuiden aan Zee aangepakt. Het gebied is door "placemaking" extra onder de aandacht gebracht. Door het plaatsen van diverse kunstwerken en "tiny houses" die ook voor vakantieverhuur beschikbaar zijn.  In 2019 heeft de gemeente vanuit het project de Rauwe Loper nieuwe banken, toeristische informatieborden en prullenbakken toegevoegd en de omgeving van het Cornelis Vreeswijkbeeld opgeknapt.  In 2020 komt er  een reddingspost bij Strand Noordpier (zie voor meer informatie 4.3). We organiseren ook opruimacties in samenwerking met burgers en ondernemers om het bewustzijn bij de bezoekers te bevorderen om het strand schoon te houden.

Marketing en promotie, campagne IJmuiden Rauw aan Zee
De toeristische marketing en promotie is vooral bedoeld voor de dagbezoeker van Noord-Holland. Het unieke DNA van IJmuiden met het avontuurlijke strand met volop mogelijkheden voor wind-, en watersport en de spannende haven zetten we daarbij vooral in de etalage.
Onder de noemer IJmuiden Rauw aan Zee informeren we de bezoeker over de toeristische mogelijkheden in Velsen en stimuleren we de toerist om een bezoek te brengen aan de gemeente. Door onder andere het VVV agentschap, de website (ijmuidenaanzee.nl , social media (#Rauw aan Zee) en het verspreiden van brochures en de evenementenagenda.  In 2020 integreren we de verschillende acties vanuit de Rauw aan Zee campagne en de citymarketing campagne. Intentie is e.e.a. nog efficiënter uit te gaan voeren waardoor de opgelegde bezuiniging voor toerisme goed doorgevoerd kan worden. Voor de internationale toerist die in Amsterdam verblijft werkt de gemeente ook in 2020 samen in het project Amsterdam Bezoeken Holland Zien. Dat project promoot de gemeente (samen met de andere kustplaatsen in de MRA) onder de naam Amsterdam Beach.

Recreatieve verbindingen in stand houden
Velsen heeft een uitgebreid wandel-, en fietsknooppuntennetwerk. Binnen dat netwerk zijn diverse themaroutes ontwikkeld. De netwerken zorgen voor belangrijke verbindingen met de regio en verbindingen in het toeristische aanbod.  In 2020 zet de gemeente zich in om de recreatieve verbindingen op peil te houden en bij nieuwe kansen, verder te ontwikkelen en te verbeteren. In het kader van toeristisch-recreatieve informatievoorziening zal in recreatiegebied Spaarnwoude een TOP (Toeristisch Overstap Punt) worden gerealiseerd.

Duurzaam toerisme in Nationaal Park Zuid Kennemerland (NPZK)
De gemeente Velsen is vertegenwoordigd in het Overleg Orgaan van het NPZK. Het NPZK heeft de visie Duurzaam Toerisme opgesteld die in 2020 verder wordt uitgewerkt. Ook is er meer aandacht voor de identiteit en toonaangevende iconen (zoals de wisenten) van het NPZK waarmee het zich kan onderscheiden van andere nationale parken.

Blijven inspelen op de ferry- en cruisepassagiers
De cruise en ferryvaart groeit en biedt kansen voor Velsen. Door deelname aan Amsterdam Cruise Port (ACP) promoten we IJmuiden als cruisebestemming, gekoppeld aan Amsterdam.
Het college zet zich samen met de Stichting Citymarketing in om de passagiers te verleiden om ook een bezoek te brengen aan IJmuiden. O.a. door het aanbieden van toeristische informatie bij en in de terminals. Het project Havenkwartier maakt de Halkade tot aan de Kop van de Haven aantrekkelijker,waardoor passagiers hier ook langer en prettiger kunnen verblijven. De gemeente heeft daarnaast, samen met partners in het gebied, aandacht voor het goed onderhouden en schoonhouden van het havengebied en de toegangswegen naar het havengebied.

Stimuleren van toeristische productontwikkeling
De gemeente wil in samenwerking met ondernemers en organisaties stimuleren dat er meer toeristisch aanbod komt. Aanbod dat past bij de identiteit van IJmuiden (Rauw aan Zee), zoals inzetten op de vis en havenbeleving voor toeristen. En aanbod gericht op de internationale toerist. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het beter bereikbaar en toegankelijk maken van toeristische attracties zoals het strand en de haven. Door het o.a. te koppelen aan vervoer, routes en arrangementen.